Coschappen in Oeganda! - Reisverslagen van Simone Willems - WaarBenJij.nu Coschappen in Oeganda! - Reisverslagen van Simone Willems - WaarBenJij.nu

Coschappen in Oeganda!

Na maanden van voorbereiding is het over twee weekjes zover! Samen met Vonne, Marijke en Henrik ga ik 8 weken coschappen lopen in het plaatselijke ziekenhuis in Kumi. De laatste spulletjes moeten nog worden gekocht en tot de slot volgt de uitdaging om dit alles keurig in onze backpacks te krijgen. Ik heb er heel veel zin in!

Kumi Hospital is een Non Profit Organisatie, gelegen in het oosten van Oeganda, 300 km van de hoofdstad Kampala. In 1997 werd Kumi Hospital getransformeerd van lepracentrum naar algemeen ziekenhuis. Het ziekenhuis is uitgegroeid tot een ziekenhuis met een capaciteit van 350 bedden.

Omdat het een coschap sociale geneeskunde betreft ligt de focus op Public Health. Er zijn verschillende onderdelen die door Kumi Hospital verzorgd worden. Zo is er de Nutrition Unit, met bij behorende outreaches, die zich focussen op screening op ondervoede kinderen, educatie over goede voeding aan moeders en bij ernstige ondervoeding opname op de unit. Daarnaast is er de HIV-clinic, waar HIV-patienten wekelijks komen voor voorlichting, screening en behandeling van opportunistische infecties en hun HIV medicatie.

Na de stage zal ik samen met m'n vader nog enkele weken reizen door Tanzania en Kenia.